top of page

The winter is back

Just nu är vi på väg in i Jotunheimen nationalpark och hoppas att kunna gå över Besseggen i närmsta dagarna. Här kommer en uppdatering på dagarna som varit..

Utsikt över Vats

Dag 18 Trondsbu-Halne 25 km Vi startade tidigt på morgonen ifrån Trondsbu ner till Dyranut där vi hadde en mat depå som väntade på oss och en påse med lite snacks vi beställde utav Fredrik som körde till Bergen dagen innan.. Snus till Stig och en Nocco till mig och så hadde vi en överraskning som väntade oss. Två öl och ett paket kakor!. Fantastiskt start på dagen! Vi hadde en lång pause där och lagade oss mat och planerade lite vad vi skulle göra här näst. Planen var att skida över Finse mot Breistølen. Men efter dåliga förhållande på Hardangervidda med älvar fulla utav vatten, osäkra is broar och generellt dålig snö under 1300 m bestämde vi oss för att skicka hem skidorna och fortsätta öst över på vägen. Vi gick till Halne mountain lodge och sov inne inatt. Det var fantastiskt med en dusch och få torkat allt som var blött efter Hardangervidda.

Dag 19 Halne-Ustedalen/Geilo 41:40 km Idag var det bara att averka kilometer längs asfalts vägen. Storm tvärstannade flera gånger och vägrade att gå när han fick upp lukt utav Ripa. Vi fick släpa honom med. Hela hösten jaktar han Ripa så han förstår ingenting just nu. Vi gick idag utan våra ryggsäckar och planen var att stanna vid Haugastøl efter 20km och äta något. Men där var inget öppet så det var bara att fortsätta 12 km till nästa ställe. Vi hade endast med oss Endurance pulver och en energi bar så magen ropade efter mat när vi anlände till bensinstation efter 32km. Där mötte vi Fredrik med som körde hem ifrån Bergen. En våffla gick ner på ett svep medan jag väntade på en Hamburgare.  Vi blev sittande en bra stund och pratade med Fredrik innan vi fortsatte.

Dag 20 Ustedslen/Holsåsen  22,81km Vi hittade nog den värsta tält platsen ever igår.  Jag vaknade upp mitt inatt då hade mitt liggunderlag glidit ner på Stig och hans liggunderlag låg upp mot tält väggen. Stackars Storm som sover i ytterdelen hade med sin sovsäck glidit under tältet och låg mitt i tältet men under tält duken! Haha Vi hadde 3km in till Geilo och där hade vi en låååång pause. Geilo är ett populärt ställe för skidåkning och också där. Det är också här riks idrottsgymnasiet för Norges elit idrottare ligger. Det finns med ca 15000 hytter i området. Vi handlade oss lite mat och gick runt i sportbutikerna så köpte vi med oss en flaska rödvin och Baileys. Efter vi gått ca 5km blev vi inbjudna på kaffe och kaka hos en kille som själv hade Cyklat ifrån Nordkapp till Lindesnes. Han körde våra väskor 8 km. Sen var det mycket uppför sista biten idag. Vi gick tills sent på kvällen, men det var fortsatt tid för rödvin, grillning och snacks utanför tältet innan du läggdags.

Storm har glidit under tält duken

Dag 21 Holsåsen-Reineskarvet 22,41 km Idag var första morgonen med solen som sken in i tältet så vi slappade av i värmen och stressade oss inte iväg. Det första 10 km  idag gick genom terräng över til Vats. Vi gick på en gammal led som hette kyrkjevegen. I flera hundra år har man vandrat på denna leden. Först på fjäll, sen ner i skogen och när vi kom ur skogen dök det upp ett hus där det stod kaffe och öppet men jag läst såklart kaffe och våffla. Skylten var gammal så det såg ganska stängt ut men när vi kom runt hörnet mötte vi en jätte mysig entré och visst fanns det både kaffe och våffla på menyn. Stig tog kaffe, själv dricker jag inte kaffe så för mig blev det cola. Sen fortsatte färden mot Hemsedal över nästa fjäll.

Dag 22 Reineskarvet-Hemsedal 26,45km ( 3 veckor & 500 km idag )   Idag anlände vi äntligen till Hemsedal. Vi kom ifrån fjället över skidanläggningen. Natten bodde vi på ett mysigt airbnb som vi hittade. Igen var det fantastikt med en dusch och få tvättat kläderna. Vi hadde en ny mat depå i Hemsedal att plocka upp med mera påfyllning. Vi köpte med oss lite vanlig mat att laga i lägenheten till middag och lite bröd till frukost.

Vi kom över fjället där

Dag 23 Hemsedal-Breistølen 29, 58km Idag bestämde vi oss för att ta en lång sovmorgon eftersom vi har valt bort vilo dag denna veckan. Vi traskade på längs vägen med mål att komma oss till Breistølen iaf.  En polsk lastbils chaffis tog våra väskor en bit så vi kunde gå på lite snabbare.  Pasta och bacon stod på menyn i tältet idag.

Dag 24 Breistølen-Nystuen 28,85 km Det var en kall och blåsig natt. Dagen startade med nedförsbacke och efter 6km anlände vi till en korsning där det fanns ett vandrarhem som var stängt men vi fick komma in där och ta oss våran fika inne i värmen. Sen startade vi på Kongevegen över till kyrkjestølen .  Första delen gick genom hagar till får och lamm. Ett får och hennes lamm ungar kom rätt upp till oss när vi hade en kort pause för att hälsa på Storm. Han var inte så tuff då Storm. Senare var det ett gäng bockar som följde honom. Sista 10 km idag var nästan bara upp och ner. Först 5km med bara uppför innan det gick ner igen. Igen hittade vi världens sämsta tält plats. Vi satte upp det nästan mitt på gångstigen. Vi hade inte riktigt något val eftersom vi var i ett område med hyttor, bratt berg på ena sidan och sjön på andra. Stig mådde heller inget vidare. Kanske hade druckit dåligt vatten? Han fick rätt och la sig utan middag efter vi satt upp tältet.

Kongevegen, som vi idag vandrade ca 19 km på är en väldigt känd led i Norge och hela Europa. Den byggdes 1647 men fick inte huvudvägs status fören 1791. Den går över Filefjell, startar i Valdres och går väst över till Lærdal. Kongevegen var den första körvägen ifrån öst till väst. Maristova som man vandrar genom och är ett övernattning ställe byggdes 1390 i order utav Margrete l utav Danmark.  Hela leden är ca 100 km med korta etapper där man kommer ner på väg vid förra tillfällen.

Dag 25 Nystuen- "Lake" Tyin 14:56 km Stig mådde fortsatt dåligt på morgonen så vi stannade i tältet hela förmiddagen och efter lunch gick vi 5,5km in till Tyin. Vi behövde köpa en gas till köket och lite mer hundmat till Storm, sen blev det bröd, choklad, ost och en nocco till mig. Vi tog en lite längre pause där inne för att äta och lägga upp en plan. Vi kunde antingen ta en natt på hytta där eftersom Stig mådde lite dåligt och vädret var inget kul eller så var det att traska på en bit till. Vädret framöver är ingen höjdare. Minusgrader, snö och stark kuling(19 m/s) . Vi är på väg in mot Jotunheimen och Besseggen.  Stig kände sig bättre på eftermiddagen så vi valde och traska på och väskorna fick skjuts 4km uppför vägen innan vi svängde in på en sommar väg som är stängd vinter tid. Vägen går längs Tyin sjön i hela 19km och är väst om oss och vädret är västlig så vi vår vinden rätt på oss. Jag glömde ta ur gpsen ur väskan idag när dom fick skjuts. Men som tur är så har jag ju tracking på min Suunto med som ligger på min strava så det var inte vi som fick skjuts, utan bara väskan😅.  Just nu är klockan midnatt och det både blåser och snöar massa ute. Det är mysigt när det blåser LAGOM ute när man ligger i tält.

Veckans produkt, Moonvalley, Endurance powder-Energy bar.

Moonvalley.me är ett märke med Endurance pulver, energy bars och 85% choklad. Framställt utav tre svenska bergs löpare på världsnivå. Om det är någon som vet vad som krävs för att hålla kroppen igång under långa och tuffa förhållanden så är det Mimmi, Ida och Emelie. Just nu hittar ni produkter till special pris på deras hemsida https://moonvalley.me/ Endurance pulvret ser till att vi håller oss hydrated. Det är extra viktigt med salt ersättning när man svettar mycket. De är väldigt enkelt att blanda med vatten och smaker lika gott varmt som kallt. Det är inte <<smaktillsatser>> utan det är äkta BÄR. Min favorit är Queenberries. Energy bar med Beets och orange är min favorit. En bar är tillräckligt för att hålla energin uppe ett par timmar. Basen är havre och dadlar. Alla produkter är organic och super goda. Veckans ris & ros: Gina: Ros, The Beers Fredrik left us at Dyranut. Ris,  snö, regn och massa vind Stig, Ros, öl och snus ifrån Fredrik. Ris, Dåligt väder och kallt.

// Gina Johansen

English translation

Day 18 Trondsbu-Halne 25 km We walked early in the morning from Trondsbu down to Dyranut, our food depo with food for the next stage was waiting there for us. We had a long break there to cook us lunch and decided what to do next, the plan was to continue on skis to Finse and Breistølen. But after the bad conditions up the mountians with rivers full of water, ice bridges that is not safe and poor snow conditions under 1300m we decided to take the road and send the skis home. We slept at Halne mountians lodge. Nice to get a shower and dry everything that was wet from Hardangervidda.  The best part today was the surprise our friend Fredrik left at Dyranut when he drove pass. The mountians cabin was closed, but we had spoked to them and had friends that  left our food depo there few days ago and when Fredrik drive pass  yesterday he stopped and left us some snacks we asked him to get. I wanted a Nocco! He also left us two beers there and a pack of cookies. What a start on the day. Day 19 Halne-Ustedalen/Geilo 41:40 km Today was just waking and walking. Storm got a bit grumpy. It was grouse's everywhere near the road and he just stops and wouldn't move when he see them or can get a smell of them. We can't blame him, it is in his blood and he loves hunting. We walked without our backpacks today. And our plan was to stop at Haugastøl 20km up the road to buy something to eat. But nothing was open there so we just had to continue another 12 km before we could stop for food. Fredrik was driving back from bergen as well and it was good timing that we meet at the petrolstation and had a long break  together with him there. A burger had never tasted so good. Day 20 Ustedslen/Holsåsen  22,81km We found the worse place to set up our tent last night. I woke up in the night that our  sleeping mat had slipt down so we were laying at on end of the tent and Storm that sleeps in the entry to the tent had slipt down and was laying in middle of the tent but under the tent. Haha. After 3 km we arrived at Geilo and there we had a looong break. Geilo is a popular place for skiing and also the High school for Norway's elite athletes. The area has 15 thousands holiday cabins, called  <<Hytta>> in Norway.  We did some food shopping there, checked the sports shops and bought us a red wine, Bailey's and beer for the evening.  I think we only had walked about another 5 km when we got invited for a coffee at house near the road. A very friendly guy who had biked from North Cape to Lindesnes many years ago. He drove our bags 8km up the road so we could rest our backs a little bit. The last kilometers today was a lot of uphill and we walked until late today. But we still enjoyed a late evening by the tent with campfire, wine, hot dog and snacks. Day 21 Holsåsen-Reineskarvet 22,41 km Today we started late. It was first morning with the sun heating up the tent. It was so nice to just relax in the tent. The first 10 km today was on a trail over to Vats. When we came down to Vats the first thing we saw was a Cafe that was open to our surprise. Two waffles each, coffee and cola before we were ready to start over towards Hemsedal. Day 22 Reineskarvet-Hemsedal 26,45km

(3 weeks and 500km today)

Today we finally arrived to Hemsedal.  We came from the mountains over the Ski resort.  We found a nice little place on airbnb. It was soo niiiiice to have a shower, wash some clothes and then we had to go in to town and pick up our food depot, we also bought some food with us to cook in the apartment in the evening and fresh bread to have for breakfast. Day 23 Hemsedal-Breistølen 29, 58km We started late today. Decided to have a long sleep morning as we haven't had a rest day last week. Not so much happening more than just walking. We asked a truck driver to take our bags and drop them at Breistølen. Tonight we will have pasta and bacon in the tent 😋 So yum! Day 24 Breistølen-Nystuen 28,85 km It was an cold & windy night. Lot's of down hill the first couple of kilometers. After 6 km today we arrived to an road cross and stopped there for a little tea and snack break. They had a lodge there so we asked if we could sit inside. From there we started on kongevegen over to Kyrkjestølen.  It was lots of sheep & lambs on the first part of the hike and one Sheep mum and her babies came straight up to Storm when we had a break. Storm wasn't very tough when she came up. He also had a group of male sheep that was following him. The last 10 km was very hilly with ONE big up hill before it went down again. We probably found the worse tent spot last night. We had to set the tent up straight on the walking track because we were in an area of cabins and steep sections of mountians and a big lake on the other side. Stig wasn't feeling very well. Maybe he drank water that wasn't good earlier today. So he went straight to bed without a dinner. Kongevegen, the track we walked about 19km on today is a very famous track both in Norway and Europe. It was built 1647, but didn't get status as a road until 1791. The track is going over Filefjell in Norway. Starting in Valdres in east and going over to Lærdal in west. It was the first road that connected west to east. Maristova that is a guest house on along the way was built in 1390 in order of Margrete l of Denmark. The entire track is 100km long.  Day 25 Nystuen- "Lake" Tyin 14:56 km Stig was still in a bad shape this morning so we stayed in the tent until after lunch and walked the 5,5 km into Tyin and bought a box of gas to our kitchen and also some more food to Storm and some bread for us and Nocco for me 😊.  We had a little break there to decided what to do next. Stig was feeling a bit better, the weather for next couple of days was lots of snow and really windy (up to 19m/s).  We decided to walk up towards the lake and set the tent up there. We got the bags sent up the road 4km before we started on the summer road along the lake.

The product of the week, Moonvalley, endurance powder - energy bar. Moonvalley.me är ett märke med Endurance pulver, energy bars and 85% chocolate. All the products are organic and the girls behind the brand are three Swedish mountian runners on elite level. If there is anyone who knows what the body needs to keep going for hours in the mountians in tough conditions it is Ida, Mimmi and Emelie. Now you can buy products to discount on their website. https://moonvalley.me/ Endurance fuel to make sure we stay hydrated. Salt is very important when you sweat a lot. They are so easy to mix with water and the best part are that they taste as good cold or hot. They are not just berry <<flavoured>> they are BERRY. The Queenberries is my favorite. Energy bar with Beets and Oranges is my favorite bar and it is enough to keep me going for couple of hours. The base is oats and dates. They are all organic and super tasty.

Ups & downs from the week: Gina, Ups, the beer Fredrik left at Dyranut as a surprise to us. Down: snow, rain and wind. Stig, Ups, The beer and snus from Fredrik. Down, Bad weather and cold.