The winter is back

Just nu är vi på väg in i Jotunheimen nationalpark och hoppas att kunna gå över Besseggen i närmsta dagarna. Här kommer en uppdatering på dagarna som varit..

Utsikt över Vats

Dag 18 Trondsbu-Halne 25 km Vi startade tidigt på morgonen ifrån Trondsbu ner till Dyranut där vi hadde en mat depå som väntade på oss och en påse med lite snacks vi beställde utav Fredrik som körde till Bergen dagen innan.. Snus till Stig och en Nocco till mig och så hadde vi en överraskning som väntade oss. Två öl och ett paket kakor!. Fantastiskt start på dagen! Vi hadde en lång pause där och lagade oss mat och planerade lite vad vi skulle göra här näst. Planen var att skida över Finse mot Breistølen. Men efter dåliga förhållande på Hardangervidda med älvar fulla utav vatten, osäkra is broar och generellt dålig snö under 1300 m bestämde vi oss för att skicka hem skidorna och fortsätta öst över på vägen. Vi gick till Halne mountain lodge och sov inne inatt. Det var fantastiskt med en dusch och få torkat allt som var blött efter Hardangervidda.

Dag 19 Halne-Ustedalen/Geilo 41:40 km Idag var det bara att averka kilometer längs asfalts vägen. Storm tvärstannade flera gånger och vägrade att gå när han fick upp lukt utav Ripa. Vi fick släpa honom med. Hela hösten jaktar han Ripa så han förstår ingenting just nu. Vi gick idag utan våra ryggsäckar och planen var att stanna vid Haugastøl efter 20km och äta något. Men där var inget öppet så det var bara att fortsätta 12 km till nästa ställe. Vi hade endast med oss Endurance pulver och en energi bar så magen ropade efter mat när vi anlände till bensinstation efter 32km. Där mötte vi Fredrik med som körde hem ifrån Bergen. En våffla gick ner på ett svep medan jag väntade på en Hamburgare.  Vi blev sittande en bra stund och pratade med Fredrik innan vi fortsatte.

Dag 20 Ustedslen/Holsåsen  22,81km Vi hittade nog den värsta tält platsen ever igår.  Jag vaknade upp mitt inatt då hade mitt liggunderlag glidit ner på Stig och hans liggunderlag låg upp mot tält väggen. Stackars Storm som sover i ytterdelen hade med sin sovsäck glidit under tältet och låg mitt i tältet men under tält duken! Haha Vi hadde 3km in till Geilo och där hade vi en låååång pause. Geilo är ett populärt ställe för skidåkning och också där. Det är också här riks idrottsgymnasiet för Norges elit idrottare ligger. Det finns med ca 15000 hytter i området. Vi handlade oss lite mat och gick runt i sportbutikerna så köpte vi med oss en flaska rödvin och Baileys. Efter vi gått ca 5km blev vi inbjudna på kaffe och kaka hos en kille som själv hade Cyklat ifrån Nordkapp till Lindesnes. Han körde våra väskor 8 km. Sen var det mycket uppför sista biten idag. Vi gick tills sent på kvällen, men det var fortsatt tid för rödvin, grillning och snacks utanför tältet innan du läggdags.

Storm har glidit under tält duken

Dag 21 Holsåsen-Reineskarvet 22,41 km Idag var första morgonen med solen som sken in i tältet så vi slappade av i värmen och stressade oss inte iväg. Det första 10 km  idag gick genom terräng över til Vats. Vi gick på en gammal led som hette kyrkjevegen. I flera hundra år har man vandrat på denna leden. Först på fjäll, sen ner i skogen och när vi kom ur skogen dök det upp ett hus där det stod kaffe och öppet men jag läst såklart kaffe och våffla. Skylten var gammal så det såg ganska stängt ut men när vi kom runt hörnet mötte vi en jätte mysig entré och visst fanns det både kaffe och våffla på menyn. Stig tog kaffe, själv dricker jag inte kaffe så för mig blev det cola. Sen fortsatte färden mot Hemsedal över nästa fjäll.

Dag 22 Reineskarvet-Hemsedal 26,45km ( 3 veckor & 500 km idag )   Idag anlände vi äntligen till Hemsedal. Vi kom ifrån fjället över skidanläggningen. Natten bodde vi på ett mysigt airbnb som vi hittade. Igen var det fantastikt med en dusch och få tvättat kläderna. Vi hadde en ny mat depå i Hemsedal att plocka upp med mera påfyllning. Vi köpte med oss lite vanlig mat att laga i lägenheten till middag och lite bröd till frukost.

Vi kom över fjället där

Dag 23 Hemsedal-Breistølen 29, 58km Idag bestämde vi oss för att ta en lång sovmorgon eftersom vi har valt bort vilo dag denna veckan. Vi traskade på längs vägen med mål att komma oss till Breistølen iaf.  En polsk lastbils chaffis tog våra väskor en bit så vi kunde gå på lite snabbare.  Pasta och bacon stod på menyn i tältet idag.