top of page

Jotunheimen--Besseggen

Nu har vi varit ute i en månad och tagit oss genom Jotunheimen. ☀️

Dag 26 Lake Tyin- Gjendebu

35 km Natten har varit full storm och det var vitt på backen när vi vaknade upp. Vi startade inte fören lunch tid för att vänta ut bättre väder. Planen blev att gå hela vägen till Gjendebu för att sen kunna ta oss en vilodag där och starta mot Besseggen i bättre väder. De första kilometerna fick längs en sommar väg och när vi kom till slutet utav sjön vi gick längs stannade vi och kokade oss en måltid. Där efter blev det terräng de sista ca 16-18 km. Först en lång backe upp därefter var det ganska platt och mot slutet en lång nedförsbacke. En hel del snö när vi kom upp, men det gick bra att gå på. Vi trampade igenom då och då. Tungt att ta sig upp med väskan på. Jag har haft massa värk i både axlarna idag. Framför allt den vänstra. Egentligen är jag inte så förvånad att den började göra ont. Jag har haft problem med den tidigare. För flera år sedan gick jag omkull med en galopphäst som landade på mig. Den blir helt säkert bättre imorgon efter en vilo dag

<< Pains temporary & quitting is forever>>, "smärta är tillfälligt och ge upp är för evigt," som de säger... Vi anlände 2:30 på natten till Gjendebu. Det blir i stort sett inte mörkt på nätterna nu. Hyttan vi anlände till var nog den <<sämsta>> standard på DNT hytta vi har sovit i. Vi har inte varit i många hyttor men för 279kr så förväntar man sig iaf lite standard. Stig var inte 100% form idag, det sitter säkert i sedan han var lite sjuk för 2 dagar sedan. Han var trött så vi värmde bara upp hytta och tog oss en kopp tea innan läggdags.

Dag 27 Gjendebu Vilo dag Vi sov bara 4 timmar inatt. Vakande vid klockan 8 och stod upp för att koka oss tea. Plötsligt såg vi någon gå förbi fönstret. Jag blev så förvånad för att vi har inte träffat på någon under turen när vi har varit på fjället. Lite senare bestämde vi oss för att ta en tur ut och kolla runt lite. Vi såg att det fanns en hytta specifikt till att ha hund i. Så vi tänkte flytta dit så vi kan ha storm inne utan några problem. Det rykte i skorsten så vi var inte ensam här på Gjendebu. När vi gick in i hytta var det ett par med hund där. Där blev vi sittandes och prata över en kopp tea och kaffe. Dom gjorde också Norge på langs som vi. Men hadde delt det upp i lite olika etapper. Kul att träffa folk som är ute på liknande äventyr som oss. När dom hade begett sig flyttade vi över till den andra hytta. Jag började flytta mina saker först medan Stig låg på soffan och slappade av. Jag tog min ryggsäck och sovsäck med mig och Storm flög upp och efter mig ut i gången så långt bandet räckte. När jag stängde dörren och gick ut hoppade han upp i fönstret och tryckte huvudet mot fönsret så han kunde se mig försvinna bort igenom och började hylla helt förtvivlat. Han trodde säkert jag skulle lämna honom och Stig och vandra iväg ensam utan dom. 😅 Förövrigt har det varit en lugn dag idag. Vi har laddat batterierna med mat, sömn och tvättat oss med vatten vi värmde upp inne hytta. Gjendebu är DNT's ( Den Norska turistföreningen) äldsta och första hytta ifrån 1871.

Storm på besök i köksfönstret.

Storm came over for a visit in the window.

Dag 28 Gjendebu-Memurubu 12,77 km Dagen startade med en lååång och bratt uppförsbacke. Det var kjetting på vissa ställen för att dra sig upp. Det känns i bena när man går uppför med en så tung väska. Väl uppe var det ganska flackt att följa ryggen tills det gick bratt ner igen. Fantastiskt utsikt och väder första delen. Mot eftermiddagen kom regnet. Vi såg Fjäll ryper hela vägen. När vi kom ner till Memerubu gick vi på en liten

<< baksmäll>>, vi trodde det var en öppen DNT hytta där men alla var låsta och det skulle regna upp till 5mm per timma under natten. Nedanför alla hyttor fann vi en liten jordgamme med 4 sängar, och till våran förvåning var det fyra personer ifrån Tjeckien där. Det sa att vi kunde komma in där så vi gjorde det. Dom hade försökt i en timma att få igång en eld men jordgammen hadde bara fyllts med rök, så Stig fick igång en ordentlig eld. Skönt med lite värme och möjlighet att torka våra kläder. Jag, Stig och Storm delade säng inatt. Regnet har öst ner hela natten och morgonen dagen därpå. Det ska avta runt lunch tid så då startar vi över Besseggen ridge. .

- En fjäll Rypa - a mountain grouse -

Bilder ifrån vårat boende på Memurubu.

Photos from our stay at Memurubu.

Dag 29 Memurubu -Gjendesheim 15:97km Vi startade dagen i en tjock dimma som senare ut på dagen gav sig och solen kom fram lagom tills vi nådde högsta punkten och utsikt. Jag förstår att Besseggen är rankad en utav världens top 20 vackraste dagsvandringar. Den mest spektakulära sträckan är när man följer en rygg med bratt terräng på båda sidorna. Mycket klättring upp i stenig terräng. Stig är väldigt höjdrädd så han försökte först försöka hitta på ursäkter hur vi kunde ta stigen runt sjön ist för upp via ryggen. Storm däremot var väldigt glad i utsikterna och skulle gärna stå nära kanten för att kolla ner. Det var många svordomar ifrån Stig och själv kunde jag inte låt bli att skratta. När vi väl kom upp insåg Stig med att det inte var så farligt, men under vägen upp var det mer ord som "Vem kommer på en sån här stig?!, det här är galenskap, och han skulle anmäla sig ut ur DNT."  Det är ca 40 000 personer per år som vandrar Besseggen ridge det går båt transport som släpper av folk vid Memurubu eller hämtar upp personer där som startat ifrån Gjendesheim. Så inget ställe för den som inte gillar folkmassor om man väljer sommaren. Säsongen har inte startat ännu, vi mötte två stycken i slutet utav turen idag.

Storm är sist upp som vanligt.

Storm is last out of bed every morning.

Ryggen vi ska klättra upp för.

The ridge we are going up.

Stig tar bild ner över kanten och vågar inte gå för nära, haha😅

Stig is taking a photo over the edge and is a bit scared to go to close 😅

Dag 30 Gjendesheim-Randsverk 35km Idag har bara varit en "transport etapp" vi har gått längs väg och fick våra ryggsäckar skickade en bit. Så nu ligger vi på en camping i tält. Imorse träffade vi en kille som tältade inärheten där vi låg i tält. Han var ett par dagar vid Besseggen för att springa.

Det är farligt att vara den som sover längst i tältet om morgonen. 🥵

It's dangerous to be the one who is sleeping longest in the morning 🥵 Veckans produkt: Solarpanel & powerbank ifrån Goal Zero. Många frågor hur vi håller allt laddat hela tiden. Här är svaret på frågan. Vi använder oss utav en solarpanel och även en powerbank vi toppar upp med ström. Vi är väldigt nöjda med både powerbank och solarpanel. Jag använde samma produkter  i Sibirien i temperaturer ner till minus 37. Powerbanken är en venture 70  med 17,700mAh och solarpanelen en nomad 14 plus. Väldigt enkla att använda! Solarpanelen laddar sjukt bra.  Produkterna är supported utav Playground och ni kan läsa mer om de här

//Gina Johansen

English translation

Day 26 Lake Tyin-Gjendebu 35km It was an windy night & the ground was white when we woke up in the morning. We started around lunch time to wait for better weather and decided to walk all the way to Gjendebu so we can have a rest day the following day and hopefully start over Besseggen with nice weather.  The first part was on a summer road along the lake. When we got to end of the lake we had a longer break to cook us a meal before we continued. The last 16-18 km was on a marked trail over the mountians. After a long climb up, it was pretty flat before it went down hill. Still a bit of snow, but it was okay to walk on. My shoulders was very sore today. Especially my left shoulder. I'm not so surprised that the left should was sore. I've had pain in that shoulder a lot before. Many years ago I had a bad fall with a race horse that landed on top of me. I'm not to worry about my shoulder right now. I'm sure it will be better after tomorrow. << Pains temporary & quitting is forever>>, they say hey! We arrived at 2:30 am at Gjendebu. It doesn't really get dark in the night here now. So no need to wear a head torch. We arrived to the worse standard on a DNT cabin that we have stayed at so far. Stig was very tired when we arrived, his form wasn't 100% since two days ago when he were a bit sick. It was nice to heat up and go to bed. Day 27 Gjendebu -Rest day- We only slept like 4 hour, woke up around 8ish and cooked tea. Then we saw somebody else outside the window walked pass. I got so surprised because we haven't seen any people in the mountians on our trip so far. A bit later we decided to see where she went and we also saw that it was a specific cabin if you have dogs with you. So we planned to move there today so we can can have storm inside without a problem, and there she was the lady and her man with a dog. They were also doing Norge pa langs. They started in April and have done different stages. Now they were walking opposite direction as us. But will start north again soon. We had a long chat with them over a cup of tea and coffee. Fun to meet other people who are out on the same adventure. When they left we moved over to "dog cabin".  I started to move my stuff first while Stig were laying on the couch & storm got so upset when he saw me took my backpack and sleeping back and walked out. He run out the entry first and when I closed the door and walked away he jumped up the window and were watching me walking away  and started to "scream" after me. He was not happy that I were going to leave them behind 😅. So today will just be a quiet day. To refuel with food and a "shower" will be nice. We will just heat up some water on the stove and use that to wash ourselves. Gjendebu is DNT's  first and oldest mountain cabin from 1871. Day 28 Gjendebu-Memurubu 12,77km We started with a long and step climb yesterday. The view was amazing. Then it was sort of pretty flat with a little bit up and down. We saw so many grouse's on the hike today.  Towards the end the rain came as we had expect. When we arrived to Memerubu we thought it was an open dnt cabin there but everything was looked. We found a little "stone house" there with four beds and for the second time on the trip we meet a group of people. It was four guys from Czech Republic there already but we were welcome to stay there with them. They had tried for hours to make a fire inside without a result, it had just been a lot of smoke. So Stig got a fire going for us 😊🔥 Stig, Storm and I shared a little bed and I slept so well that night. It was raining like crazy outside. On the weather rapport it said 5mm in a hour. So no early start the following morning. The rain is suppose to stop around lunch time. Day 29 Memurubu-Gjendesheim 15:97km We started the day in thick fog that later went away and the sun came out when we reached the top and the beautiful views. I wouldn't argue that Besseggen is one of the top 20 most beautiful day hikes in the world. The most beautiful part is along the ridge with step sections on both sides. A lot of climbing in rocky terrain. Stig is afraid heights so he tried to found excuses that we could walk around the lake instead of going up the ridge. Storm he loved the views and the climbing up the ridge. It was many dirty words coming out Stig's mouth while we were heading up the ridge. I couldn't stop laughing. He couldn't understand who had made this stupid route over this step section. 😅  It is about 40 thousands people who hike Besseggen each year. When the season start it is people every where and you can take the boat to one end and walk back to the car it other way around. Day 30 Gjendesheim-Randsverk 30km Today has just been another day on the road to make up the kilometers. We got out backpacks sent ahead to rest backs. This morning we meet a guy who camped near us. He was there for couple of days to run in the area around Besseggen. Product of the week,

Solar panel and powerbank from Goal Zero. We have got lots of questions about how we keep everything charged. The simple answer is Solar panel and powerbank. Both products works very good and I would definitely recommend them. I had the same kit with me in Siberia this winter in temperatures down to minus 37. The powerbank is a venture 70 with micro lighting and the solar panel a nomad 14 plus.  The product are supported from playground, you can read more about it here