top of page

Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark

Nu är vi på Gaundalen och tar oss vidare runt lunch tid. De senaste dagarna har varit tunga att gå i myr och myggen har jagat oss. Vi har gått över Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark som är Norges fjärde största nationalpark. Området vi är i nu är ett utav Norges älg rikaste område och stora älg jämfört med  Sarek älgen i Sverige finns i området här. Ikväll kommer vi oss upp till Gjevsjøen som är björnens rike.

Dag 39 Stjördal-Meråker Cykel 49, 84km vandring 7,89 km Vi lämnade Stjørdal på eftermiddagen. Hela förmiddagen gick åt att organisera med packningen och lite mejl att svara på. Vi cyklade till Stjørdal utan packning och sen kom Arne med Storm och våra saker efter jobbet. Storm var redo att bege sig ut på tur igen. Redan igår när vi började greja med packningen blev han orolig och följde med vad vi gjorde. Idag när vi drog yllade han och var helt förtvivlad att bli kvar i huset själv. Det var galet med MOTVIND att cykla och jag höll på att bli tokig. I Meråker inväntade vi Arne och handlade lite snacks. När Arne kom tog han cyklarna och Stig åkte med Arne ca 7km uppför vägen vi ska gå för att hitta en tält plats och lämna väskorna så kom dom tillbaka ner sen. När vi närmade oss väskorna hör vi bjärlor ifårn kor och Stig säger att det låter som dom är på vår tänkta tält plats. När vi närmar oss möter vi ca 20 kor som står runt våra väskor och det ser ut som dom typ äter på dom. Jag försöker gå fram och kolla men då kommer alla emot mig. Jag har lite respekt så jag höll lite avstånd medan Stig stod med Storm längre bort. Korna gick närmare mig och jag närmare Stig och Storm. Plötsligt försöker dom komma närmare Storm. Så vi går ut på vägen och börjar gå bortåt lite, men dom följer efter och är väldigt nyfikna på Storm. Det var många nyfikna ung kor i flocken. Jag tog mig bort till väskorna och korna har slickat på hela väskan till Stig. Haha. Jag måste skratta. Min väska hadde dem knappt rört. Efter en stund begav sig hela gänget så vi tältar här nu.

Dag 40 Meråker-sulsjøan 25,50 km Jag var såå trött imorse. 😴  Vi traskade på med en grusväg först och sen blev det en längre paus efter 15km för att laga mat när vi har gått 2,5 km inser Stig att han glömt sin nye keps som han är så glad i. Jag OCH storm väntade medan Stig fick sig en löp tur på 5km genom myr. Vet inte vad som var värst egentligen att vänta i Myggernas rike eller springa 5km i myren?! Sista biten var så mycket mygg att det var ingen kul alls. Vi startade en eld med rök innan vi slog upp tältet och då lugnade myggen ner sig. Att få rök lukt på sig gillar inte myggen.

Härliga myr området.

En anfådd Stig efter en 5km löp tur 😂

Läger eld innan vi sätter upp tältet før att få bort mygg.

Dag 41 Sulsjøen-vassdalen 29,28km Idag har vi gått 24 km i myr. Det är så tungt och suger energi ur benen. Efter ca 15 km kom vi ner till en väg och hoppades på att det skulle vara ett café eller något där. Vi ser en stor gul byggnad, med massa folk och bilar där det står en 🅿️. Så vi går in dit och det visar sig vara ett privat sällskap som var där ( ett ungdomslag i hockey). Men vi blev välkomna in och fick oss varmt vatten till våran lunch, tea och kaffe. Med oss därifrån fick vi tre ørret (fisk) utav en kille som fiskag kvällen innan. Han körde också våra väskor 5km upp för vägen och lämnade oss två öl🤩.   Vi kämpade att hitta en bra tält plats eftersom det bara var MYR över allt och fullt med mygg. Men när vi äntligen hittat en torr plats kunde vi njuta kvällen med fisk och öl.

Flyr undan myggen i röken.

Storm trivs bäst  tältet.

Fantastisk tält plats

Njuter en öl till fisken.

Utsikt till Sverige på bergs topparna.

Dag 42 vassdalen- över lakaklumptjønna 23,35km Idag har terrängen varit blandat med skog, myr och lite fjäll. Det var galet varmt på dagen så det blev en lång pause på veres hytta för att torka lite utrustning och luncha . På kvällen fortsatte vi vidare upp genom myr i följd med masss mygg. Tillslut var vi tvungna att klättra helt upp till högsta toppen för att bli kvitt myggen och följde ryggen bort igenom. Jag kände mig i lite dålig form på kvällen, osäker varför.

Storm vet hur man utnyttjar pauserna bäst.

Så här har det sett ut større delar utav dagen.

Multe blomst. Hoppas på bär till sommaren.

Stavarna är guld värda i backar och tung terräng.

Dagens högsta punkt.

Dag 43 över lakaklumptjønna-Gaundalen

21,64 km Vi är inga morgon fåglar.  Idag kom vi inte iväg fören vid klockan 14:30 men med både regn och dimma på morgonen bestämde vi oss för att inte stressa eftersom vi hadde en kort etapp ner till Gaundalen där vi tänkte övernatta. Idag har vi också gått i myr och över älvar.  Alla dessa dagar har gått längs gränsen till Sverige där vi haft en utsikt över fjäll toppar på ca 1200m. Det var fantastiskt att komma fram till Gaundalen på kvällen och få sig en  dusch, tvättat en maskin kläder och framför allt ett varmt välkomnande med färska lefsar, tea och kaffe.

Mygg servetter för att jaga bort myggen.

Det blev ett par älvar att Springa över idag.

Älg horn.

Stora älg i området.

Tjock dimma att starta dagen i.

Äntligen börjar dimman lätta.

Nu är vi snart framme.

Ännu en älv att ta sig över.

Myr och mygg.

Storm är redo att ta sig över älven.

//Gina Johansen

English translation

Now we are at Gaundalen and will continue around lunch time. The last few days have been heavy to go in the marsh and the mosquitoes have chased us. We have crossed the Blåfjella-Skjækerfjella National Park, which is Norways fourth largest national park. The area we are in now is one of Norway's moose's richest area and large moose compared to the Sarek moose in Sweden can be found in the area here. Tonight we will get up to Gjevsjøen which is the bear's  richest area.

Day 39 Stjørdal-Meråker Bike 49,84km walking 7,89 km We left Stjørdal in the evening. All morning we were packing and I had a bit of comouter work to do. We cycled to Meråker without packing and after work Arne came with Storm and our backpacks. Storm was ready to start again. Already yesterday when we started to pack he was following us. Today when we left he was so upset. It was an crazy headwind on the bikes. So hevay to cycle. When we got to Meråker we did some shopping and waited for Arne to come. When he got there Stig went with Arne 7jm up the road to found a place we could camp at and left our bags there while I started to walk. It didn't take long before they were back and we said bye to Arne. When we got close to our "camping spot" we could here bells from cows. It was a group of 20 cows around our bags when we got there. I tried to walk closer and they all came after me. I walked back to the road with 20 cows after me and when they saw Storm they got even mor curious. Poor storm was so afraid 😅. I went up to our bags and they had licked all over Stig's bag. I had to laugh 😂.  They left us and we could set camp later. Day 40 Meråker-sulsjøan 25,50 km I was so tired this morning 😴.  We started on a dirt road this morning and after 25km we had a longer dinner break before we started on a marked trail. After 2,5km Stig realized that he had left his new hat behind. So he got an extra 5km run in mire while Storm and I waited. I'm not sure what was worse, to run back and get the hat or wait in the mosquito heaven?! It was so much mosquitoes in the end. I really hate them. We started a camp fire before we put the tent up. The mosquitoes hate the smell of smoke. Day 41 Sulsjøen-vassdalen 29,28km

We have walked 24 km in marsh today. It's so heavy for the legs. After 15 km we came down to a road and we were hoping to found a cafe or something. It was a yellow building there with people and lots of cars with a 🅿️ sign so we walked in there but it was a private function with a group of teenager who played in hockey team. We were welcome to come in and got hot water for our lunch, coffee and tea. We also meet a nice guy who gave us three troat that he fished last night, he also drove our bags 5km up the road and when we got there he had left us two beers as well. 🤩

It was so much mire to walk over again and we struggled to found a place to camp at. The mosquitoes didn't help either. But in the end we found a dry spot, started a campfire and ended the evening with fish and beer. Day 42 vassdalen-near lakaklumptjønna 23,35km Today  we have had everything from forest, marsh and mountian terrain.  It was so hot today that we had a looking break at Verestua. I think Storm appreciate that. After that we continue in mire up a long hill and the mosquitoes were getting crazy so we had to climb all the way to the top and walked along the ridge. I didn't feel 200 % this evening but I'm not sure why. Day 43 near lakaklumptjønna-Gaundalen 21,64km

We are not any morning birds. We started 14:30 today. It was rain and foggy earlier so we decided to wait it out as we only had around 20km to walk down to Gaundalen today. Today was another day in marsh and few river crossings. We have walked near the border to Sweden the last couple of days with a views of high mountians. It was so nice to arrive at Gaundalen to get a shower and wash a load of clothes. They welcomed us with fresh buns and nice company.