Nordlandsruta

Updated: Jan 15, 2020

Vi är nu på Nordlandsruta, en markerad led genom Nordlandfylke. Fantastiska fjäll att gå över. Du kommer ner till flera vägar som du korsar med möjlighet för övernattning på gårdar och hyttor. Det är långt ifrån butiker och nästan ingen telefon täckning längs hela leden.

Dag 54 Reinesklumpen-Rotvatnet 26,40 km Idag korsade vi en liten grus väg efter ca 11 km, vi hade hoppas på både telefon täckning och att en hytta, tydligen ska statens fjell stuga ligga där men den verkade vara under renovering. Så det blev en liten pause för mat utanför innan vi fortsatte på nästa del <<Nordlandsleden>>. Vi har haft en skiftande väder med vind och regn.  Natten spenderas i en liten hytta på fjället som står öppen. Skönt att komma in och få torkat allt och slippa den kalla vinden och regnet ute. Idag har vi räknat ut den totala distansen, 1400 km hittills! 💪

väg ner ifrån Børgefjell

Storm fick simma över!

Ingen bro här vid Daningen, utan här fick man dra sig över i denna båten.

Utsikt över Danningen.

Vi har gått flera fågel bo

Energi till sista biten.

Grått väder innan regnet kom.

Dag 55 Rotvatnet-Sæterfjellet 20,40km Det har regnat och blåst stiv kuling hela natten och förmiddagen så vi hade en lång sovmorgon i hyttan och stekte pannkakor till frukost medan vi väntade på vädret att klarna upp. Lite efter två kom solen fram så då startade vi mot Grannes, 13 km dit ner. Fin terräng att gå i men mycket motvind. Grannes är en liten plats med bara två fastboende.  Eldor och hans syster bodde där. Eldor var en äldre man som drev stug uthyrning. Han bjöd oss in på kaffe, tea och kaka. Vi satt länge ( 3 timmar) och pratade om jakt och han berättade också att han var uppvuxen där på gården.  Vi fick köpt oss lite lunch utav honom. Vi var så sugna på bröd så det blev bröd, smör, kaviar och lite skinka + två öl. Han ville inte ha något för det men vi fick gjort upp för oss.😊. Det var också tre finländare där och fiskade som gav oss 2 ørret. Just nu ligger vi på fjället i tält och ska ta oss en öl och steka ørret. 🐠🍻☀️

Storm kollar vädret på morgonen.

Utsikt över Grannes.

Alltid lika glad när vi träffar på broar och slipper springa över älvarna.

En lång backe ifrån Grannes upp över nästa fjäll.

Nu följer vi dessa markeringar.

Utsikt över Grannes på kvällen.

Lång backe ifrån Grannes.

Dag 56  Sæterfjellet-Krutvasshytta 29,37km Idag vaknade vi tidigt på morgonen till sol och vindstilla så det blev frukost utanför tältet. Vi har inte haft många sånna varma dagar! Sen startade vi ner till Tverrelvnes, det var ca 6-7km dit ner. Där träffade vi en hygglig man vid namn Gunder Garsmark som bland annat hyr ut hyttor till folk som vandrar. Han bjöd in oss på så kallade <<Norge på langs bollar>> och kaffe 😊☀️ Trevlig pratstund innan vi fortsatte efter ca 2 timmar där. Vädret var fantastiskt men ifrån väder prognosen vi sett tidigare idag när vi hade lite täckning visade massa reg