top of page

Nordlandsruta

Vi är nu på Nordlandsruta, en markerad led genom Nordlandfylke. Fantastiska fjäll att gå över. Du kommer ner till flera vägar som du korsar med möjlighet för övernattning på gårdar och hyttor. Det är långt ifrån butiker och nästan ingen telefon täckning längs hela leden.

Dag 54 Reinesklumpen-Rotvatnet 26,40 km Idag korsade vi en liten grus väg efter ca 11 km, vi hade hoppas på både telefon täckning och att en hytta, tydligen ska statens fjell stuga ligga där men den verkade vara under renovering. Så det blev en liten pause för mat utanför innan vi fortsatte på nästa del <<Nordlandsleden>>. Vi har haft en skiftande väder med vind och regn.  Natten spenderas i en liten hytta på fjället som står öppen. Skönt att komma in och få torkat allt och slippa den kalla vinden och regnet ute. Idag har vi räknat ut den totala distansen, 1400 km hittills! 💪

På väg ner ifrån Børgefjell

Storm fick simma över!

Ingen bro här vid Daningen, utan här fick man dra sig över i denna båten.

Utsikt över Danningen.

Vi har gått på flera fågel bo

Energi till sista biten.

Grått väder innan regnet kom.

Dag 55 Rotvatnet-Sæterfjellet 20,40km Det har regnat och blåst stiv kuling hela natten och förmiddagen så vi hade en lång sovmorgon i hyttan och stekte pannkakor till frukost medan vi väntade på vädret att klarna upp. Lite efter två kom solen fram så då startade vi mot Grannes, 13 km dit ner. Fin terräng att gå i men mycket motvind. Grannes är en liten plats med bara två fastboende.  Eldor och hans syster bodde där. Eldor var en äldre man som drev stug uthyrning. Han bjöd oss in på kaffe, tea och kaka. Vi satt länge ( 3 timmar) och pratade om jakt och han berättade också att han var uppvuxen där på gården.  Vi fick köpt oss lite lunch utav honom. Vi var så sugna på bröd så det blev bröd, smör, kaviar och lite skinka + två öl. Han ville inte ha något för det men vi fick gjort upp för oss.😊. Det var också tre finländare där och fiskade som gav oss 2 ørret. Just nu ligger vi på fjället i tält och ska ta oss en öl och steka ørret. 🐠🍻☀️

Storm kollar vädret på morgonen.

Utsikt över Grannes.

Alltid lika glad när vi träffar på broar och slipper springa över älvarna.

En lång backe ifrån Grannes upp över nästa fjäll.

Nu följer vi dessa markeringar.

Utsikt över Grannes på kvällen.

Lång backe ifrån Grannes.

Dag 56  Sæterfjellet-Krutvasshytta 29,37km Idag vaknade vi tidigt på morgonen till sol och vindstilla så det blev frukost utanför tältet. Vi har inte haft många sånna varma dagar! Sen startade vi ner till Tverrelvnes, det var ca 6-7km dit ner. Där träffade vi en hygglig man vid namn Gunder Garsmark som bland annat hyr ut hyttor till folk som vandrar. Han bjöd in oss på så kallade <<Norge på langs bollar>> och kaffe 😊☀️ Trevlig pratstund innan vi fortsatte efter ca 2 timmar där. Vädret var fantastiskt men ifrån väder prognosen vi sett tidigare idag när vi hade lite täckning visade massa regn ikväll. Planen var att gå till krutvasshytta. Halvägs dit på fjället lunchade vi i en liten hytta som stod öppen inte jätte fräscht där men det blev skydd ifrån vind och regn som precis brakade loss. Där tog vi oss en timma med påfyll utav energi innan vi fortsatte sista biten i regn och vind. Precis innan vi kom till Krutvasshytta gick vi genom ett hyttefält där träffade vi en person som kom ut och började prata med oss och bjöd på kaffe, han skickade med varsin öl till oss. Något att glädja oss till när vi kommer fram till hytta och fått på oss torra kläder. Vi var blöta ifrån topp till tå efter gått i regn och vind. Killen som gav oss öl frågade om vi sett någon bjön, det var tydligen en björn som strök omkring i området där vi kom ner ifrån fjället. För att komma till krutvasshytta fick vi förbi ett hytte fält och Storm sprang i förväg till varje hytta, ställde sig vid dörren och kollade på oss som gick förbi, så sprang han till nästa. Han var lika blöt som oss och ville nog bara in i värme 😅

Dags att klä på sig. (Matchande kläder är viktigt)

Stövlarna får omvårdnad innan dagen startar.

Äntligen nere ifrån fjället vid Tverrelvnes.

På Tverrelvnes blev det överraskning med "Norge pa langs bollar"

Efter 2 timmar var det dags att bege sig vidare.

Ser ni all ren?

Lunch pause vid Tjuvjodalen.

Inte den mysigaste hyttan, men skydd från regn och vind.

Sista biten var blöt.

Dag 57 Krutvasshytta-Stekvasselv Vi har spenderat hela dagen i hyttan här som statskog äger och är gratis för vandrare att övernatta i, en otroligt fin hytta i bra standard. Vi har tvättat lite kläder i älven och Stig har sovit hela dagen typ. Vi är i ett område långt ifrån butiker mm och har gjort sedan vi lämnade Røyvik 6 dagar sedan. Vi ligger precis på gränsen med mat.  Det gäller att hålla igen när man känner att man skulle kunna äta upp allt direkt.😣  Det har regnat större delar utav dagen och kvällen så vi startade inte fören kl 10 på kvällen att vandra.

Fantastisk hytta, ren och fräsch!

5km upp passerade vi denna.

Lite snö blandat regn.

Dag 58 anlände till Stekvasselv på morgonen. 38km Vi har idag vandrat hela natten. Först ifrån krutvatnet och över ett fjell ner till en dal och 5km på en mindre väg med några hus innan vi hade ett fjäll till att ta oss över. På båda fjäll övergångarna fick vi oss en vända med snö och massa vind. Løypan var lite dåligt markerad på vissa ställen. Vid klockan nio anlände vi till Stekvasselv och tog in på ett boende där. Stekvasselv var ett litet område med några hyttor och några få fast boende. Planen var att sova på dagen och gå vidare kvällen. Men WOW Vilket boende, det var ett helt hus med bastu, tvättmaskin, dusch, Stora sovrum mm. Dom som hyrde ut skulle in till byn så dom tog med en handlingslista och handla åt oss. Vi bestämde oss också för att tvätta alla kläder här, lägga sko sulorna i blöt och ordna oss själva,  så slipper vi det om två dagar när vi kommer till Umbukta där vi planerar en vilo dag och kan då slappa helt av istället. Vi har inte haft täckning på jätte länge och det var inget täckning här heller mer än lite med Telenor. I huset fanns det wifi.  Vi vandrade natten för vädret skulle vara bättre då. Idag har det regnat hela dagen så det var smart att gå natten och vara under tak idag, vi slappade ordentligt av här och sängen var helt fantastisk att sova i. Det var längesen man sov så gott.

Vi fick ordentligt med snö och vind på oss.

Utsikt över famvatnet.

Vi navigerar med appen Norges karta.

Utsikt in över skinnfell dalen

Kjelvatnet I bakgrunden

Hjartfjellet

Nu är vi nära Sverige.

Plötsligt så sker det...

Storm han sover i alla möjliga ställningar.

Dag 59 Stekvasselv-Storskardet 28,84km Vi kom oss iväg runt lunch tid idag och startade dagen med ca 3-4 km utav klättring upp genom skog och lite myr innan vi kom oss upp på fjället. Då försvann också myggen.  Det blev brunch på höjden med utsikt över Stekvasselv och åt andra sidan såg vi Okstindbreen som vi har haft i sikt hela dagen. Första delen utav løpan när vi kom upp på höjd gick över skogskanten, det var fantastisk utsikt därifrån. Senare gick løpan ner i dalen och skogs området. Det blev både mygg och myr då. På kvällen hade vi oss en paus i gressvass hytta för att laga oss mat innan vi gick vidare. Där mötte vi ett trevligt par ifrån Mo i Rana som var på en övernattnings tur där. Det är 5km att gå in ifrån en grusväg man kan köra till.

Vi följde Spjeltfjellelva upp.

Väl uppe på Artfjellet hade vi utsikt över Nordbukta och Steikvassaksla.

På andra sidan var det utsikt in mot Spjeltfjelldalen och Hekkelfjellet.

Uppe på Artfjellet.

Ren uppe på Artfjellet

Spjeltfjelldalen

Oxstindan, glaciär 1915 moh

okstindan topparna 1915 moh

Stig njuter utsikten över Okstind topparna.

Dessa två ligger ca 15km in på fjället. Den ena är ca 100 år gammal.

Storm han är tuff. Vi både tvekade att hoppa.

Jag blev också tvungen att hoppa.

Dag 60 Storskarvet-Umbukta 19,71km Idag var vi tidigt igång för att ta oss till Umbukta. Perfekt väder att vandra i. Terrängen var lite mer kuperad idag med en del upp över och myr område innan vi anlände till Umbukta.  På Umbukta blev det en våffla innan vi blev visad till den fantastiska stugan vi ska bo två nätter i.  Här på Umbukta får alla NPL vandrare en gratis natt! Medan Storm slappade av liftade vi oss in till Mo i Rana för att handla lite mat. Vi har en mat depå som kommit hit  också så nu blir ryggsäckarna tunga igen. Det blev också en bubbel för att fira att vi tagit oss över 1500km.

Vi startade dagen med att upptäcka ett fågel bo. Mamman flög upp framför oss och skuttade på backen bort ifrån boet och låssades vara skadad för att lura oss bort ifrån boet.

Dagen startade med dimma.

Storakersvatnet på väg ner till Umbukta.

Dag 61 Umbukta Vilo dag Idag har vi bara tagit det lugnt och planerat nästa del. Om ca 8 dagar räknar vi att vara i Bodø.

Super mysig hytta.

Många Norge på langsare har bott här.

Storm är glad för sitt frystorkat vom som Intersport Honningsvåg har sponsrat honom med.

Storm vet iaf hur man gör det bästa utav en vilo dag.

//Gina Johansen

English translation

We are now on Nordlandsruta, it is a marked track that goes through <Nordland fylke> in Norway.  This section of Norge pa langs has bad phone signal and is far away from shops. You are coming down to a road every day but you will only found one or two houses and holiday cabins there. Not even phone signal.  The track is beautiful to walk and very easy terrain.

Day 54 Reinesklumpen-Njueniesvaerie 26,40 km Today we crossed a gravel road after 11 km, we hoped to get phone signal there and have lunch at a cabin. It's suppose to be one of (statens fjellstue) there, but it was under renovation. So we had lunch outside before we continued on next stage <<Nordlandsleden>> . It has been a mix of rain and wind today.  The night we are spending at a little cabin in the mountains. So nice to get a chance to dry everything and stay out of the cold wind and rain. Today we have walked 1400 km 💪 Day 55 Rotvatnet-Sæterfjellet 20,40km It have been raining and really windy all night, it stopped around lunch time. So we had a long sleep morning and had pancakes for breakfast while we were waiting for better weather. After 2pm the weather cleared up and we started towards Grannes, 13 km. It was easy terrain to walk in but a strong and cold headwind. In Grannes it was only two people living permanently there, Eldor and his sister. Eldor was an very friendly old man who had camping there. He invited us for coffee, tea and cake.  We sat for a long time  (3 hours) and talked to him about everything from hunting and how he grew up on the farm there. We also asked him if we could buy us some lunch from him. We so much wanted bread! So we had bread, butter, caviar and ham + two beer to take with us. It was also three guys from Finland there that was fishing and they gave us two trout's. So now we are up in the mountains in the tent and are about to eat fish and a beer each ☀️🐠🍻 Day 56  Sæterfjellet-Krutvasshytta 29,37km Today we woke up early in the morning to the sun and no wind at all, so we had breakfast outside the tent. We haven't had many of these mornings. After the breakfast we walked down to Tverrelvnes, it is about 6-7km walk, We meet a very nice guy (Gunder Gardsmark) there who is renting out cabins for hikers. He invited us for coffee and <<Norge på langs bollar>>. We stayed there for 2 hours before we contiunde, the weather was fantastic but we had seen on the weather prognos that it will be a lot of rain this evening. We planned to walk to Krutvasshytta and had a stop half way up the mountains at a little cabin in bad condition, just to eat lunch and stay out of the wind and rain that just started. After an hour we continued the last part down to Krutvasshytta in rain and wind. The last kilometers was through a place there people has holiday cabins. We meet a man there who invited is for a coffee and before we left he gave us two beers. Something to look forward towards in the cabin later. We were so wet and cold so it was nice to heat up an change to dry clothes. The man we meet asked if he had seen a bear, apparently it was a bear strolling around in the area we came down from the mountians. Dag 57 Krutvasshytta- We have spent all day at the cabin here that Statskog owns and is free to stay at. Very nice cabin in good condition. We have washed our clothes in the river and Stig has slept pretty much all day. We are also in a area far away from shops etc and has been since we left Røyvik 6 days ago. We just have enough food so you have to hold on so you don't eat everything in once. I really feel like eating all snacks right now. 😣 It has been raining a lot on and off today, so we didn't start until 10pm in th evening and decided to walk through the night as the weather were suppose to be better than and more rain next day. Day 58 arrived to Stekvasselv in the morning . 38 km We have walked over the night. First from Krutvatnet and over the mountian, down to a valley with couple of houses and 5km on a little rode before it was upp over another mountian before we arrived in the valley we stayed at. Both time up the mountains we had wind and it was also snowing! The marked track was bad marked at some places.  At nine a clock we arrived to Stekvasselv and booked an accommodation there. It was a small settlement with just few houses and cabins in the area. The plan was first to sleep at day time and  continue in the evening, but WOW, what an amazing accommodation. We had a big house for ourselves. It was wash mashing, sauna, shower, big bed rooms etc.  The guys we rented of was going to the supermarket so we gave them a shopping list and they bought us some food and snacks. We also decided to wash all our clothes, our shoe souls and we got a makeover as well. Now we don't have to do all this when we are in Umbukta in two days and have a planned rest day. We can just relax there instead we haven't had phone signal since << forever >>. It wasn't any signal here either but they had wifi in the house. The reason we walked during the night was to avoid the rain and today it has been raining a lot.  It was so nice to sit inside under roof and watch the rain outside. The bed was so comfortable, I can't remember when I slept in such good bed last time. Day 59 Stekvasselv-Storskardet 28,84km We started at lunch time today and had about 3-4km of climbing through forest and mire before we came up on a mountain plateau. The mosquitoes went away then too. We had brunch up there with a view over Stekvasselv and Oxetindbreen (big mountians with glacier) the other way. We have seen Oxetindbreen all day on our left side today. Först we walked just over the forest on the mountian plateau after that the track went down in the bush back to mire and mosquitoes. In the evening we had a break at Gressvass hytta to cook us dinner before we continued. It was a couple  from Mo I Rana there who was on a overnight trip, it is only 5km from the road to walk up to the cabin. Unfortunately not the road we are going too. We have about 26 km left. Dag 60 Storskarvet-Umbukta 19,71km Today we strayed early towards Umbukta. Perfect weather to walk in, the terrain was good but a bit of up and down with more upp hill than expected. The last part was mire. When we arrived we had a waffle before we got our cabin. Everyone who is walking NPL are offered one free night here. We are staying two nights here to just relax and organsie with our food depå. Storm went straight to bed while we hiked in to Mo I Rana to the supermarket and to buy us a bottle of bubbel to celebrate that we now are over  1500km. Day 60 Umbukta Rest day. Just relaxing and planning next stage. We should be in Bodø next Sunday (8 days).