top of page

Dividalen - Treriksröset

Dag 79 Altevatnet-Voumajavri 20 km Så efter 36 mil på cykel och några topp turer i Lofoten var vi redo att starta ifrån Altevanet. Igår fick vi båt skjuts in till en hytta som en gammal vän till Stig har. Där blev vi motagna med Bastu, en kall öl och färdilagad middag. Fantastikt! Idag körde han oss med båten över till rätt sida vattnet. Det var härligt att vara tillbaka i <<vildmarken>> igen med tung ryggsäck och vandrings stövlarna på.  Det var perioder med mycket mycket mygg och vid pauserna fick vi testat våran mygg maskin (Therma cell) som fungerade utmärkt. Inte en mygga efter ett par minuter. Naturen blir bara mer och mer fantastik. Vi startade inte fören på eftermiddagen idag. Mot slutet utav kvällen gick vi förbi ett tält där vi träffade på en Engelsk tjej som var ute och vandrade i 8 veckor. Hon skulle in i Sverige på kungsleden. Vi gick till Voumahytta, Inärheten låg det 2 tält och ute på sjön såg vi en fiskar i en liten båt annars var det helt stilla här. Fantastik hytta med utsikt ner över sjön, där blev vi sittandes i soffan och drack tea halva natten.

Då är det dags att starta mot Dividalen.

Sten, sten och sten, det gillar vi bäst.

Energi energi energi

Nu är det dags att ta fram myggnät.

Dag 80 Voumajavri Vilo dag Vi bestämde oss för att ta en vilo dag. Det har gått i ett över Lofoten och det har varit långa dagar på cykel så kroppen behövde lite extra sömn. Tvättat upp lite kläder och studerat karta. Vi träffade också på bekant folk här. En Honningsvåg som Stig känner kom in i hyttan på förmiddagen. Hon och brodern tillsammans med två husky hundar hade legat i tält inärheten och skulle ner och ligga i tält på andra sidan vattnet här. Så det blev en kaffe och tea innan dom gick vidare.

Vilka hytter det finns på fjället.

Voumajavri

Tvättar kläder i sjön

Dag 81 Voumajavri-Litlejerta 21,5km Inatt var hopplöst att sova. Det var varmt och mygg som surrade runt i hytta. Typiskt när man sover lite på dagen, då får jag inte sovit på natten.  Idag har det varit mycket skog att vandra i och det menas också massa mygg. Med underställ plus fleece jacka, tunna byxor (fjørå Norrøna) och mygg nät så går det helt oke, men varmt med fleece jackan på. Vi stannade snabbt inom Dividalshytta och tog påfyllning utav mat och dricka innan vi vandrade vidare ett par kilometer. Sista kilometerna innan hytta och även efter var bara upp över. Galet varmt och svettigt! Idag har vi träffat flera personer längs vägen. Både lång vandrare och kort vandrare. Många skulle till Abikso eller Altevanet, men ett par skulle vara ute i fem år och skulle hela vägen till New Zealand. Vi hade sån tur och fick med oss en påse lösgodis utav ett gäng, Det smakade!

Fantastiska Anjavass elva som vi gick längs i Anjavassdalen. Den bjöd på flera vattenfall.

Kläder på tork.

Dimman ligger tät över Dividalen.

Stig hämtar pusten efter en lång och tung marsh upp ifrån Dividalen.

Myggnät is the thing...

När dagen startar med denna utsikt över Dividalen.

Dag 82 Litlejerta-Gassavaggi 29:64 km Vi hade världens bästa tält plats igår med utsikt över hela Dividalen. Vi vaknade med lite vind och inga mygg. Våran tält är ett Reinsfjell super light för 3 personer med öppning på båda sidor ifrån Helsport. Riktigt smart på sommaren att kunna öppna upp båda sidor och få det riktigt luftigt. Vi känner direkt att det blir varmt när man stänger en sida. Otroligt fin stig att vandra på idag och med lite vind har det varit mygg fritt framtill kvällen när det blev vindstilla. Då bröt helvetet lös. Det var bara att ta på sig en jacka och myggnät. På Dærte hytta stannade vi sent på kvällen för att äta och tvättade oss i älven, vi hjälptes åt att slå bort mygg medan vi tvättade oss.  Efter vi lämnade Dærte var det mycket upp över i stenig terräng och det var något galet med mygg! Vi hittade en tält plats vid en liten sjö. Mygg maskinen vi har är helt utmärkt på kvällarna vid tältet.

Våran grymma mygg maskin, therma cell.

Testar fiskelyckan.

Morgon mys med Nocco och blåbärs soppa med granola.

Lunch pause, svettiga kläder på tork.

Dag 83 Gassavaggi-Gappohytta 30km Idag vaknade vi igen med solen in i tältet och det blev frukost på utsidan.  Vinden höll myggen borta. Vi gick av tur stigen och navigerade oss över en topp otroligt fin utsikt idag ner över Rostaälva och Rostadalen efter 10 km anlände vi till Rostahytta. Där nere blev vi sittandes hela dagen och träffade 3 andra killar som går Norge på langs, två bröder som startade 2 Juli och 1 Juli.  Vi startade på kvällen ifrån Rosta mot Gappohytta upp i Isdalen. Vi hade flera älvar att korsa men  med höga stövlar gick det fint. Isdalen är vacker med  flera vattenfall. När vi kom upp ifrån Isdallen så fick vi oss en upplevelse. Där stod det två renar, en Simle (mamma) MED kalv. Simla hade skadat sig, hon hade brutit benet vid kotan. Nyfiken som jag är skulle jag gå upp till dom men då gick dom iväg så jag tillbaka till våra väskor och där kommer en järv på snön emot renarna och sen två till Järvar. Wow! Nu blev det fart på renarna dom sprang mot oss på översidan. Järven lurade sig på renen och där sprang Ren med järv efter sig ca 10-15m framför oss. Två järv stack av och en var kvar i området. Vi var helt säkra på att Järven skulle ta ren. Han sprang efter kalven ner i dalen över älven. Där var kalven snabbare än Järven över vatten och ett par meter efter älven vänder Järven och kommer tillbaka. Han ser då inte mamman utan kommer igen förbi oss, kanske 30,40m stannar ställer sig på bakfötterna och kollar på oss sen fortsätter han i en stor cirkel runt oss kollar efter ren och försvinner iväg.  Vilken upplevelse!

Inget smakar bättre än is kallt Fjällvatten.

Kan ni se Rosta hytta där nere?

Rosta dalen bakom mig. Till öst går vägen till Sverige.

Trevligt att träffa flera "Norge på langs vandrare".

Isdalen.

Fantastiskt vattenfall i Isdalen.

På väg upp genom Isdalen.

Utsikt över Isdalen.

Kan ni se Järven. Renarna syns inte på bilden.

Järven på bakbenen och kollar efter oss.

Här går vi ett par kilometer på svensk mark.

Mygg mygg mygg

Kvälls sol ifrån Gappohytta.

Dag 84 Gappohytta-kilpisjärvi 17km Idag var vi upp tidigt och startade mot kilpisjärvi, Finland där vi hade ett matpaket och en vilo dag som väntade oss. Först kom vi oss till Treriksröset där Finland, Sverige och Norge möts. Det är också Sveriges nordligaste punkt.

Utsikt ner över Treriksröset, där de tre länderna möts.

Dimman låg länge nere i dalen på förmiddagen.

Rypa som "tvättar" sig i sanden.

Då går vi på svensk mark igen.

Stig han vill gå tillbaka på Norsk mark.

Då var vi här vid Treriksröset.

Ett snabbt bad innan båten till Kilpis gick.

Dag 85 kilpisjärvi Vilo dag

// Gina Johansen

English translation

Day 79 Altevatnet-Voumajavri 20km So after 360 km on bicycles and few hikes to enjoy some beautiful views in Lofoten we were ready to start from Altevanet. Yesterday we got picked up by boat from a friend of Stig and taken to a cabin on other side of Altevanet. They welcomed us with a sauna and cold beer! After that a cooked dinner! It was just fantastic! Today he drove us across the lake to the start point. It was nice to be back in the mountians with an heavy backpack and hiking boots on! We had periods with a lot of  mosquitoes and when we had a break we tried our mosquitoes machine (Therma cell) that worked excellent. In few minutes we didn't have a mosquitoe around us. The nature is just getting more and more fantastic. We started around 5pm this arvo and later in the evening we came across a tent with an English girl who is out for 8 weeks hiking. She is going into Sweden and are doing the green ribbon. We continued to Voumahytta. It was two tents near the cabin and also a man in a boat on the lake. But it was just so quiet and still here. Fantastic cabin with a view over the lake and the mountians. We ended up sitting in the couch drinking tea and just enjoying the view half night. Day 80 Voumajavri Rest day We decided to take a redt day. It has been few long days on the bike from Lofoten and the body needed some extra sleep. We also washed up some clothes and checked the maps. We also meet an lady FROM Honningsvåg who Stig knows. She was out with her brother and hiked here for 8 daysbwithbtwo husky dogs. We had a coffee with them before they continued to other side of the lake. Day 81 Voumajavri-Litlejerta 21,5km I couldn't sleep tonight. It was warm and  mosquitoes flying around in the cabin. It's just typical when you sleep in the day and you can't sleep in the evening. Today has been forest and mosquitoes. With an longsleeve, pants and mosquitoes net over the head it's not to bad.  We had a quick stop at Dividalshytta to eat and drink something before we continued couple of kilometers. The last couple of kilometers before and after the cabin was so hot. It was dripping of sweat when we came up. We walked so to not get eaten by the mosquitoes. We have also meet a lot of people todya. Somebody who is just going to Abisko or Altevanet and a couple who is going all the way to New Zealand. It will take them five years. Dag 82 Litlejerta-Gassavaggi 29,64km We had the best tent spot ever yesterday with a view over Dividalen. We woke up with wind and no mosquitoes. We have a Reinsfjell super light three people tent from Helsport, you can open up both side which is very smart so you can get fresh air, if you close one side you can feel straight away that it gets hot. The track today was really nice to walk on with a little wind at the start with no mosquitoes but towards the evening it wasn't any wind and lots of mosquitoes. It was just to take the jacket on and the mosquitoe net. On Dærte we stopped late in the evening to wash ourselves and eat dinner before we continued. We had to help each other to keep the mosquitoes away while having a wash in the river. When we started from Dærte it was a lot of uphill in rocks and it was crazy with mosquitoes. We have now found a tent spot near a lake and it is not bad with the mosquitoes here. At least not with the therma cell on that we have with us. Day 83 Gassavaggi-Gappohytta 30km Today we woke up again with the sun shining into our tent and we could have breakfast outside the tent in the sun. The wind kept the mosquitoes away. We walked off the walking track today and navigated us over a top with beautiful view over Rostariver and Rostavalley. After 10km we arrived to Rostacabin and there we meet three boys who also walking Norge på langs. 2 brothers who started 2nd of July from North Cape and one guy who started 1st of July.  We ended up there all day before we continued to Gappohytta. The first valley we walked up (Isdalen) was beautiful with waterfalls and couple of rivers to cross. With high hiking boots it wasn't any problem to cross. When we came we had a crazy experience.  We saw a reindeer with a calve. The mum had broken leg and I was a bit curious so I tried to walk up to them but they moved away. So I walked back to our bags and then I see one wolverine coming and then two more! Wow,   Now the reindeer where coming up to us. The wolverine came up close and strayed to chase the reindeer. They was about 10-15m in front of us. The other two wolverines ran away and the other one was in the area around us chasing the calve first over a river, the little reindeer where faster over the river so the wolverine turned around and came back to look after the other reindeer.  We was sure that the wolverine would take the a reindeer. It was just an experience watching it all. Day 84 Gappohytta-Kilpisjärvi 17km Today we was up early to walk to the three country Cain "Treriksröset". Sweden, Norway and Finland meet there. It is also the northernmost point of Sweden, At kilpisjärvi in Finland we have a food depo and also a rest day that is waiting us. Day 86 kilpisjärvi Rest day.